نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3975
-
الف
+

«صحرا کریمی» در راس بزرگترین نهاد سینمایی افغانستان قرار گرفت

داکتر «صحرا کریمی» به عنوان رئیس اداره سینمایی «افغان‌فلم» انتخاب شد .

داکتر «صحرا کریمی» از طریق رقابت آزاد به عنوان رئیس اداره دولتی افغان‌فلم انتخاب شد . 

به گزارش آی فیلم 2 ، «نادر نادری» ؛ رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان اعلام کرد: «صحرا کریمی» فلم ساز افغانستانی از طریق یک پروسه شفاف و آزاد از میان افراد سرشناس و تحصیل کرده به حیث رئیس جدید اداره افغان‌فلم تقرر یافت.

نادری در صفحه توییتر خود نوشته: «افغان‌فلم، قدیمی‌ترین شرکت دولتی فلم سازی در افغانستان از طریق یک روند شفاف صاحب نخستین رئیس زن شد. صحرا کریمی فلم ساز شناخته شده افغانستان از هفته پیشرو مسئولیت این نهاد دولتی را به عهده می‌گیرد.»

افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.

«صحرا کریمی» ، رییس جدید افغان فلم متولد ٣١ ثور ۱۳۶۲ در تهران است.

او یکی از زنان تاثیر‌گذار امروز جامعه افغانستان است. صحرا اولین بار با بازی در فلم «دختران خورشید»، به کارگردانی «مریم شهریار» و «خواب سفید»، به کارگردانی حمید جبلی در ایران پا به عرصه سینما گذاشت.

بانو کریمی پس از بازی در این 2 فلم، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینما در پراگ به پایان رساند.

آثار این کارگردان جوان افغان در بیش از ١۵٠ جشنواره بین‌المللی فلم به نمایش درآمده است؛ فلم مستند «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» او توانست ١٨ جایزه بین‌المللی، ازجمله جایزه بهترین فلم مستند سال ٢٠١٠ اسلواکی را کسب کند و از تلویزیون آرته فرانسه نشر شود.

هم‌چنین فلم بلند داستانی او به نام «نسیمه؛ خاطرات روزانه دختری مهاجر» در سال ٢٠١٠ توانست جایزه «گراند پریکس کداک» را کسب کند. این فلم پیش‌تر کاندیدای کسب اسکار دانشجویی نیز شده بود. صحرا کریمی، درحال‌حاضر در کابل زندگی می‌کند.

این نخستین باری است که یک زن به عنوان رئیس اداره افغان‌فلم انتخاب می شود.

م ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر